RSS

Η αναγκαιότητα διδασκαλίας της Πληροφορικής

23 Aug

Γράφει ο Τάσος Μπανιώρας / Μεταπτυχιακός φοιτητής τμήματος Πληροφορικής

Ενόψει του προτεινόμενου σχεδίου νόμου για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα ήθελα να αναδείξω ένα ζήτημα το οποίο θα έπρεπε να ενδιαφέρει αρκετό κόσμο. Το ζήτημα αυτό είναι η κατάργηση ή πιο σωστά μείωση των μαθημάτων της Πληροφορικής στο Λύκειο. Κάτι το οποίο προκαλεί ξάφνιασμα ακόμα και σε κάποιον ο οποίος δεν παρακολουθεί τα δρώμενα και τις εξελίξεις στο χώρο της Παιδείας. Ξάφνιασμα γιατί εφόσον ζούμε στον αιώνα της Πληροφορίας το λογικό θα ήταν η Πληροφορική σαν μάθημα να αποκτά ειδικό βάρος και όχι να περιθωριοποιείται.

Κακά τα ψέματα τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει προσπάθειες για την εισαγωγή της Πληροφορικής ήδη από το Δημοτικό σχολείο πράγμα το οποίο όσο και αν φαίνεται σε κάποιους υπερβολικό λόγω της νεαρής ηλικίας των μαθητών είναι πλέον σχεδόν απαραίτητο.

Ο λόγος είναι ότι πλέον η τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ενώ υπάρχουν πολλές έρευνες, αλλά και η ίδια η πραγματικότητα το επιβεβαιώνει, στις οποίες φαίνεται πως παιδιά μικρής ηλικίας (από 5 έως 10 ετών) μπορούν να χειριστούν τη τεχνολογία (υπολογιστές, internet ακόμη και smartphones) χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία και μάλιστα δίχως κάποιος να χρειαστεί να τους διδάξει συγκεκριμένες ικανότητες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μαθητές από πολύ νεαρή ηλικία να έχουν πρόσβαση και να επιθυμούν την περαιτέρω ενασχόλησή τους με τις τεχνολογικές πτυχές. Αυτό είναι θεμιτό αλλά μέχρι ενός σημείου. Διότι γνωρίζουμε πως οι Διαδικτυακοί κίνδυνοι είναι πολλοί (κυβερνοεκφοβισμός, ηλεκτρονικές απάτες με συναλλαγές, κακοποίηση ανηλίκων κατόπιν γνωριμίας μέσω Διαδικτύου). Έτσι οι μαθητές πρέπει από κάποιον ειδικό να μάθουν τόσο να αποφεύγουν αυτούς τους κινδύνους αλλά ακόμη περισσότερο να μάθουν να αξιολογούν και να χειρίζονται αποδοτικά τις δυνατότητες που μας παρέχει το Διαδίκτυο όχι μόνο για τη διασκέδασή τους και την κοινωνικοποίησή τους μέσω των social media (με αποτέλεσμα πολύ συχνά την αποχαύνωση και την απομόνωση τελικά) αλλά προς όφελος της εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Είναι ένα στοίχημα για το σύγχρονο εκπαιδευτικό το να μπορέσει να συνδέσει τα θετικά στοιχεία του Διαδικτύου με την ανάπτυξη δεξιοτήτων χειρισμού της τεχνολογίας από τους μαθητές τους. Πρέπει ο εκπαιδευτικός να είναι ικανός να αναδείξει τρόπους έκφρασης και μάθησης μέσω των κοινωνικών δικτύων, των blogs αλλά και όλων των εργαλείων συνεργασίας που μας παρέχει ο παγκόσμιος ιστός. Έτσι τα παιδιά καθώς μεγαλώνουν θα έχουν αναπτύξει ικανότητες ορθολογικής αξιοποίησης των εργαλείων του ιστού καθώς και κριτική ικανότητα φιλτραρίσματος της εκάστοτε πληροφορίας.

Από εκεί και πέρα θεωρώ πως όσον αφορά το Λύκειο η διδασκαλία της Πληροφορική είναι επιβεβλημένη αφού στις περισσότερες Σχολές Θετικών Επιστημών αλλά και Πολυτεχνικές (και όχι μόνο σε τμήματα Πληροφορικής) υπάρχουν μαθήματα προγραμματισμού ενώ είναι προφανές πως με τη συνεχή εξάπλωση και διάδοση του διαδικτύου η τεχνολογία και η Πληροφορική είναι ένα ισχυρό εργαλείο για τον κάθε επαγγελματία ανεξαρτήτου σπουδών. Επίσης η αλγοριθμική σκέψη δίνει την ευκαιρία για ανάπτυξη ικανοτήτων μεθοδολογίας, επίλυσης προβλημάτων και αναλυτικής σκέψης. Επομένως είναι πασιφανές πως η Πληροφορική δεν πρέπει να καταργηθεί από τη Β’βάθμια εκπαίδευση.

Παρατίθεται εδώ η επιστολή-πρόταση Πανεπιστημιακών Καθηγητών Πληροφορικής

Advertisements
 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s